Je eigen webshop starten in bijberoep: dit moet je weten

Steeds meer mensen dromen ervan om een webshop te starten naast hun vaste job. Het klinkt mooi: werken aan je eigen project en extra inkomsten genereren. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om een webshop op te zetten zonder technische kennis. Maar is het echt zo simpel? Niet helemaal. Een webshop vraagt meer voorbereiding dan alleen een mooi design en een paar producten uploaden. Benieuwd waar je op moet letten? In dit artikel geven we praktische tips om van je webshop een succes te maken.
webshop starten in bijberoep
Navigeer naar:

Webshop in bijberoep: de wettelijke vereisten

In principe kan iedereen een webshop starten. Er zijn echter een aantal wettelijke vereisten waar je aan moet voldoen voordat je het statuut van zelfstandige in bijberoep kan aanvragen.

1. Je hebt een (deeltijdse) job

Als ambtenaar, arbeider of bediende werk je minstens 50% van een volledige werkweek.

Zit je in het onderwijs met een vaste benoeming? Dan werk je minstens 60% van een volledig uurrooster. Als contractueel werk je minstens 50% van een uurrooster.

2. Je bent ingeschreven in het KBO

De eerste stap om te beginnen als zelfstandige in bijberoep, is om je in te schrijven bij het Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Je krijgt een uniek ondernemingsnummer voor al je inkomsten en uitgaven.

Je inschrijving in het KBO kan je aanvragen bij een sociaal verzekeringsfonds, zoals LiantisXerius of Acerta. Het fonds brengt je sociale zekerheidsbijdragen in orde en zorgt ervoor dat je in aanmerking komt voor sociale voordelen.

3. Je dient BTW-aangiften in

Als zelfstandige in bijberoep ben je in België wettelijk verplicht om elk kwartaal een btw-aangifte te doen.

Goed om te weten: indien je onder een omzet zit van 25.000 euro per jaar, kun je een btw-vrijstelling aanvragen. Met de vrijstellingsregeling moet je geen aangiftes indienen. Daarnaast moet je ook geen btw aanrekenen op je verkopen, maar je kan ook geen btw recupereren op je zakelijke kosten.

Voor meer informatie hierover kan je terecht bij FOD Financiën.

4. Je betaalt belastingen op je winst

Belangrijk om te weten is dat je online inkomsten worden opgeteld bij je inkomsten uit je vaste job, waardoor je in een hogere belastingschijf kan terechtkomen.

Een voorbeeld:

  • Stel dat je in loondienst € 28.000 per jaar verdient.
  • Als bijverdienste heb je € 6.000 verdiend met de verkoop van je producten. Daarnaast heb je € 2.000 aan zakelijke kosten gehad (opstart, stock, materiaal, …). Deze kosten moet je nog aftrekken van je omzet. Zo bedraagt je netto belastbaar inkomen uit je bijberoep € 4.000.
  • Je belastingen worden zo berekend op basis van een totale netto belastbaar inkomen van € 32.000.

Een ondernemingsplan opstellen voor je webshop

Het is verstandig om eerst een duidelijk ondernemingsplan op te stellen, vooraleer je stapt naar een webdesign bureau. Met een plan van aanpak maak je geen blindelingse beslissingen.

In een ondernemingsplan voor stel je volgende factoren vast:

  • Welke ondernemingsvorm je wil kiezen.
  • Wie je leveranciers en partners zijn.
  • Welke producten je wil verkopen.
  • Het onderscheid tussen jou en je concurrentie.
  • Hoeveel inkomsten je voorspelt te genereren in je beginjaren.
  • Vanaf wanneer je break-even draait (winst beginnen maken).
  • Welke betaalmethodes je wil aanbieden.
  • Je logistieke mogelijkheden.
  • Wie je doelgroep, wat hun gewoontes en interesses zijn.
  • Een online marketingstrategie.

Webshop zelf bouwen of uitbesteden?

Nu je een duidelijk plan hebt om je webshop een succes te maken, moet ie er uiteraard ook staan. Je kan er voor kiezen om zelf te bouwen of om dit te laten doen door een webdesign bureau. Hieronder bespreken we beide opties.

Je webshop zelf bouwen

De voordelen van zelf een webshop bouwen:

  • Het is kostenbesparend.
  • Alles ligt in eigen handen: van de opbouw tot de lancering moet je geen rekening houden met externe partijen.
  • Het is nooit te laat om een nieuwe skill aan te leren!
  • Je kan zelf kiezen welk platform je wil gebruiken.

De nadelen van zelf een webshop bouwen: ⁣⁣

  • Je staat er alleen voor: er is niemand waar je op kan terugvallen als er eventueel iets misloopt.
  • Onderschat niet hoeveel tijd het kost om een webshop te bouwen. Je bent hier makkelijk tientallen uren mee bezig.
  • Er is een duidelijk verschil tussen een professionele webshop en een die is opgebouwd door een amateur.
  • Weet dat een webshop nooit volledig af zal zijn en dat je hier constant mee bezig moet zijn om het up to date te houden.

Je webshop laten maken door een webdesign bureau

De voordelen van je webshop laten maken door een webdesign bureau: ⁣⁣

  • Een webdesign bureau bouwt je webshop future-proof. Het is een eenmalige investering die je jaren lang kan blijven gebruiken.
  • Je webshop is technisch en visueel tip-top in orde.
  • Je hebt meer tijd om je te focussen op je business.
  • Bij vragen of opmerkingen heb je altijd een professional als contactpersoon.
  • Je hebt alles nog steeds in eigen beheer.

De nadelen van je webshop laten maken door een webdesign bureau: ⁣⁣

  • Een webshop is geen kleine investering en kan misschien enkele duizenden euro’s kosten.

Online marketingstrategie

Het succes van je webshop hangt grotendeels af van een goed online marketingplan. Je kan de beste webshop ooit hebben, maar zolang je doelgroep hier niets van weet, zal je geen sales genereren.

Je marketingplan maak je door in te zetten op verschillende strategieën, bestaande uit SEO, SEA, sociale media en e-mailmarketing.

SEO

Met SEO zorg je ervoor dat je webshop beter vindbaar is in zoekmachines zoals Google. Dit doe je door relevante zoekwoorden in je productteksten, blogs en meta-tags te gebruiken. Ook technische zaken, zoals je laadtijd en mobiele optimalisatie, dragen bij aan een betere ranking.

SEA

SEA draait om betaalde advertenties in zoekmachines. Denk aan Google Ads, waar je met gerichte campagnes jouw producten onder de aandacht brengt bij mensen die actief op zoek zijn naar wat je aanbiedt. Dit zorgt voor directe zichtbaarheid en kan snel voor extra verkeer zorgen.

Juridische aspecten

Een webshop starten komt ook met heel wat juridische aspecten waar je rekening mee moet houden. Een belangrijk aandachtspunt is de naleving van de e-commerce wetgeving.

  • Informatieplicht – Als webshop ben je verplicht om bepaalde informatie weer te geven. Dit omvat je bedrijfsgegevens, informatie omtrent je producten, bestellingen, betalingen, verzending en retour. Het doel is om je bezoekers zo goed mogelijk te informeren.
  • Privacybeleid – Webshops verwerken heel wat persoonsgegevens. Klanten laten hun naam achter, hun e-mailadres, hun afleveradres, betaalgegevens en meer. Het is belangrijk om je bezoekers te informeren over hoe je deze gegevens gebruikt. Met een duidelijk privacybeleid voldoe je aan de GDPR-wetgeving.
  • Algemene voorwaarden – Je algemene voorwaarden omvatten alle voorwaarden die je hanteert bij een verkoop. Ze horen altijd beschikbaar te zijn voor al je bezoekers en klanten.
  • Prijs & bijkomende kosten – De prijs van een product of dienst moet altijd duidelijk vermeld staan op je webshop. Ook bijkomende kosten zoals verzending horen vermeld te worden.
  • Herroepingsrecht – Webshopklanten in België hebben standaard 14 dagen de tijd om van hun aankoop af te zien.
  • Wettelijke garantie – Je klant heeft recht op een goed en werkend product. Is dit niet het geval? Dan hebben ze recht op teruggave van het aankoopbedrag of een nieuw product.

Vrijblijvend advies over jouw webshop?

Bij Cayweb maken we al jarenlang professionele WordPress webshops voor onze klanten. Wil jij een webshop starten en zit je nog met een aantal vragen of wil je vrijblijvend advies krijgen? Contacteer ons en kom gerust eens langs op ons kantoor in Lier voor een adviesgesprek. We helpen je graag verder.

Deel dit artikel met je netwerk:

Lees verder:
WordPress
Is WordPress gratis of betalend?
SEO
Waarom is mijn website niet vindbaar op Google?
Webontwikkeling
Het bouncepercentage: wat is het en hoe kan je het verlagen?
E-commerce
7 redenen waarom je best geen Shopify webshop bouwt in 2025