1. Onduidelijke of onvindbare contactgegevens
Je contactgegevens zijn essentieel op een zakelijke website. Zeg nu zelf: als je echt moeite moet gaan doen om een simpel e-mailadres te vinden, haak je al snel af en ga je waarschijnlijk al op zoek naar een andere website of een concurrent. Op het internet moet alles snel gebeuren, ook als het gaat om het vinden van je e-mailadres of een telefoonnummer.
Zorg ervoor dat bezoekers je contactgegevens makkelijk kunnen vinden, bijvoorbeeld door deze in de header of footer van je website te zetten. Gebruik zeker ook meerdere opties: een telefoonnummer, e-mail en eventueel een adres (indien van toepassing).
Het beste dat je kan doen is een aparte contactpagina aanmaken met een formulier. Een aparte pagina is overzichtelijk en het zet je bezoekers ook effectief aan om actie te ondernemen.
2. Geen mobiele optimalisatie
Ruim 70% van het internetverkeer verloopt via mobiele apparaten, dus een website die niet mobielvriendelijk is, believe it or not — veel resultaten zal die waarschijnlijk niet opleveren. 🤷♂️
Wist je dat een slechte mobiele ervaring zelfs je SEO-score verlaagt? Let me explain:
Een website die niet responsief is, ziet er vaak rommelig uit en is lastig te navigeren, waardoor bezoekers ook snel zullen afhaken. Dit noem je het bouncepercentage; het percentage van bezoekers dat je website verlaat zonder verder te klikken of andere pagina’s te bekijken.
Zoekmachines (zoals Google) merken het ook op wanneer een website een te hoge bouncepercentage heeft. Hierdoor krijgen ze het signaal dat de website waarschijnlijk niet interessant of kwalitatief is, waardoor je dus belangrijke SEO-punten verliest.
Optimaliseer je website daarom voor mobiele apparaten: zorg voor een responsief design dat zich automatisch aanpast aan verschillende schermen en test regelmatig op verschillende apparaten.
3. Trage laadtijd
Hoe vaak dat we al een website zijn tegengekomen en maar moeten wachten… en wachten… en wachten… De laadtijd van je website is cruciaal. Met al dat wachten is de kans vrij groot dat bezoekers zullen afhaken. Om die reden heeft een trage laadtijd ook een negatief effect op je SEO-score, waardoor je lager in de zoekresultaten verschijnt.
Gouden tip: verklein de bestandsgroottes van je afbeeldingen tot maximaal 250kB. Vaak zijn te grote afbeeldingen en bestanden de grootste fout op vlak van websites. Met kleinere bestandsgroottes zal je website veel sneller draaien en inladen. Gebruik tools zoals Tiny JPG om je afbeeldingen te comprimeren, zonder kwaliteitsverlies.
Nog een gouden tip: maak gebruik van caching – dit zorgt ervoor dat er een versie van je website online beschikbaar is, waardoor pagina’s sneller laden. Bij Cayweb werken we al jaren met WP Rocket. Je moet de plugin gewoon installeren en activeren, de rest gebeurt vanzelf!
Wil je weten hoe jouw website presteert op vlak van laadtijd? Met tools zoals Google PageSpeed kun je eenvoudig de snelheid testen en zien waar verbeteringen mogelijk zijn. Een snelle website zorgt voor hogere conversies en meer tevreden bezoekers.
4. Verouderd webdesign
Het design van je website is uiteraard het eerste dat bezoekers te zien krijgen. Het geeft meteen ook een indruk van je bedrijf. Een verouderd of onprofessioneel webdesign kan bezoekers de indruk geven dat jouw bedrijf niet met de tijd meegaat of weinig aandacht besteedt aan kwaliteit, wat potentiële klanten écht kan afschrikken.
Investeer in een modern webdesign dat past bij je huisstijl en de verwachtingen van je doelgroep. Een professioneel ontwerp versterkt niet alleen de uitstraling van je bedrijf, maar het creëert ook vertrouwen bij je bezoekers.
5. Slechte navigatie
Een website hoort overzichtelijk te zijn, met een duidelijk menu en logische links die hen snel naar de juiste informatie leiden. Bezoekers willen zonder moeite vinden wat ze zoeken. Een ingewikkelde navigatie zorgt voor een hoger bouncepercentage.
Zorg daarom voor een simpele en intuïtieve navigatie waarbij bezoekers met zo min mogelijk klikken vinden wat ze nodig hebben. Dit verbetert niet alleen de gebruikerservaring, maar houdt bezoekers langer op je website en verhoogt de kans op conversies.
6. Geen call-to-actions
Als je je bezoekers niet vertelt wat ze moeten doen op je website, gaan ze waarschijnlijk zelf ook geen actie ondernemen. Een CTA maakt duidelijk wat de volgende stap is in het sales-proces. Of dat nu een contactformulier is, een adviesgesprek of een aankoop, een website zonder specifiek doel, zal geen resultaten behalen, want naar welke resultaten ben je op zoek? Als je zelf niet weet welke stap je bezoekers moeten zetten, dan kan je dit ook niet duidelijk maken op je website.
Zorg voor opvallende en vooral duidelijke CTA-knoppen doorheen je website. Bijvoorbeeld in je header is dit altijd handig, omdat bezoekers zo altijd de mogelijkheid hebben om de volgende stap te zetten.
Tip: “klik hier” is waarschijnlijk het slechtste voorbeeld van een CTA-knop, want je hebt totaal geen benul van wat er gaat gebeuren als je “hier klikt”. Gebruik in plaats daarvan “meer weten”, “krijg een offerte”, “neem contact op”, “maak een afspraak”, … Maak je CTA-knoppen zo concreet, kort en laagdrempelig mogelijk, zodat je bezoekers ook de neiging krijgen om erop te klikken.
7. Te veel pop-ups en advertenties
Sorry, maar hier krijgen wij dus echt het schijt van. 💩
Te veel pop-ups en advertenties voelen aan alsof een verkoper die je constant aanspoort om iets te kopen, terwijl je eigenlijk gewoon rustig wilt rondkijken. Hoe vaak heb je het al meegemaakt dat je op een website komt en binnen de eerste 10 seconden overspoeld wordt door vijf pop-ups tegelijk?
En dan zit je daar, alles één voor één weg te klikken tot je eindelijk kunt zoeken wat je wilt. Te veel pop-ups verstoren de gebruikerservaring en verhogen het risico dat bezoekers je website verlaten.
Probeer daarom maximum drie à vier pop-ups te gebruiken op je website, en het liefst niet allemaal tegelijk. Je kan beginnen met een cookiebanner, eventueel een livechat, een pop-up na x-aantal seconden en eentje bij het verlaten van de pagina. Zo behoud je nog een goed evenwicht tussen promotie en de gebruikerservaring.
Dus, wat hebben we geleerd over zakelijke websites?
- Vermeld duidelijk je contactgegevens.
- Optimaliseer je website voor mobiele apparaten.
- Vermijd trage laadtijden.
- Zorg voor een modern webdesign dat past bij jouw huisstijl.
- Zorg voor een duidelijke en logische navigatie doorheen je website.
- Bepaal wat het doel is van je website en verduidelijk dit aan je bezoekers.
- Beperk het gebruik van pop-ups.
Hulp nodig met je zakelijke website?
Door de bovenstaande fouten te vermijden en onze tips toe te passen, kun je er zeker van zijn dat je website ook mooie resultaten zal opleveren. Heb je toch nog vragen of wil je vrijblijvend advies ontvangen? Laat het ons weten door contact op te nemen en dan helpen we je zo snel mogelijk verder.