Wat is het bouncepercentage?
Het bouncepercentage geeft aan hoeveel bezoekers je website verlaten zonder verder te klikken naar een andere pagina. Met andere woorden: ze klikken op je website en vertrekken weer zonder enige interactie. Het geeft een goed beeld van hoe goed je website of pagina aansluit bij de verwachtingen van je bezoekers.
Een hoog bouncepercentage wijst op onduidelijke informatie, technische fouten of de verkeerde bezoekers. Het doel is om dit percentage zo laag mogelijk te houden, zodat je bezoekers langer op je website blijven en meer actie ondernemen.
Hoe bereken je je bouncepercentage?
Het bouncepercentage bereken je door het totale aantal bounces te delen door het totale aantal bezoekers. De uitkomst laat zien hoeveel procent van je bezoekers je website verlaten na het bekijken van slechts één pagina.
Formule: (Aantal bounces / Totale aantal bezoekers) × 100%.
Stel dat je 100 bezoekers per dag hebt, waarvan er 80 je website meteen verlaten. Dan is je bouncepercentage dus 80%.
Hoe lager dit percentage, hoe beter. Een lage “bounce rate” betekent dat bezoekers geïnteresseerd genoeg zijn om verder te klikken.
Wat is een goed bouncepercentage?
Een hoog bouncepercentage klinkt alarmerend, maar dat is niet altijd het geval. Het bouncepercentage is ook vaak afhankelijk van het type website of pagina waar de bezoeker op landt.
Bij onepagers en blogs is het normaal dat bezoekers na het bekijken van één pagina vaak al vertrekken. Dit betekent niet per se dat je website slecht presteert – soms hebben bezoekers precies gevonden wat ze zochten, en zijn ze daarna weer weg.
Voor verschillende website types gelden dus andere normen:
- Blogs: 70% – 90% is niet ongebruikelijk.
- Landingspagina’s: 60% – 80%
- Webshops: Idealiter onder de 50%.
- Zakelijke websites: Tussen de 30% – 50%.
Analyseer daarom je bouncepercentage altijd in context van je paginadoelen!
Gevolgen van een hoog bouncepercentage op SEO
Jep, je bouncepercentage heeft ook een negatieve impact op je SEO-score.
Als bezoekers je website zonder enige interactie verlaten, kan dat een signaal doorgeven aan Google dat je pagina niet kwalitatief of relevant is.
Het bouncepercentage is namelijk geen directe rankingsfactor. Je gebruiksvriendelijkheid echter wel. Een lage gemiddelde sessieduur en weinig interactie kunnen door Google geïnterpreteerd worden als een lage gebruiksvriendelijkheid.
Hoe meer je bezoekers betrokken houdt, hoe beter je SEO-score zal zijn.
Tips om je bouncepercentage te verlagen
1. Maak je contactgegevens makkelijk vindbaar
Je contactgegevens zijn super belangrijk op je website. Zeg nu zelf: als je echt moeite moet gaan doen om een simpel e-mailadres te vinden, haak je al snel af en ga je waarschijnlijk al op zoek naar een alternatief.
Op het internet moet alles snel gebeuren, ook als het gaat om het vinden van je e-mailadres of een telefoonnummer.
Zorg ervoor dat bezoekers je contactgegevens makkelijk kunnen vinden, bijvoorbeeld door deze in de header of footer van je website te zetten. Gebruik zeker ook meerdere opties: een telefoonnummer, e-mail en eventueel een adres (indien van toepassing).
Het beste dat je kan doen is een aparte contactpagina aanmaken met een formulier. Een aparte pagina is overzichtelijk en het zet je bezoekers ook effectief aan om een nieuwe pagina te openen.
2. Optimaliseer voor mobiele apparaten
Ruim 70% van het internetverkeer komt via mobiele apparaten. Een website die niet mobielvriendelijk is, jaagt bezoekers weg en verhoogt je bouncepercentage.
Een niet-responsieve site ziet er vaak rommelig uit en is lastig te navigeren, waardoor bezoekers direct afhaken. Google registreert dit en interpreteert het als een teken dat je website niet relevant is, wat je SEO-score kan verlagen.
Optimaliseer je website daarom met een responsief design dat zich automatisch aanpast aan verschillende schermformaten en test regelmatig op mobiele apparaten.
3. Verbeter de laadtijd van je website
Hoe vaak dat we al een website zijn tegengekomen en maar moeten wachten… en wachten… en wachten… De laadtijd van je website is cruciaal. Met al dat wachten is de kans vrij groot dat bezoekers snel zullen wegklikken.
Hoe kan je je website sneller maken?
- Comprimeer je afbeeldingen tot maximaal 250kB. Vaak zijn te zware afbeeldingen en bestanden de grootste fout op vlak van websites. Met kleinere bestandsgroottes zal je website veel sneller draaien en inladen. Gebruik tools zoals Tiny JPG om je afbeeldingen te comprimeren, zonder kwaliteitsverlies.
- Investeer in een caching plugin. Caching zorgt ervoor dat er een versie van je website online beschikbaar is, waardoor pagina’s sneller laden. Bij Cayweb werken we al jaren met WP Rocket. Gewoon installeren en activeren, de rest gebeurt vanzelf!
Wil je weten hoe je website presteert op vlak van laadtijd? Met Google PageSpeed kun je eenvoudig de snelheid testen en zien waar verbeteringen mogelijk zijn. Een snelle website zorgt voor een lager bouncepercentage en hogere conversies.
4. Moderniseer je website
Het design van je website is uiteraard het eerste dat bezoekers te zien krijgen. Het geeft meteen ook een indruk van je bedrijf. Een verouderd of onprofessioneel webdesign kan bezoekers de indruk geven dat jouw bedrijf niet met de tijd meegaat of weinig aandacht besteedt aan kwaliteit, wat je bezoekers kan afschrikken.
Investeer in een modern webdesign dat past bij je huisstijl en de verwachtingen van je doelgroep. Een professioneel ontwerp versterkt niet alleen de uitstraling van je bedrijf, maar het creëert ook vertrouwen bij je bezoekers, waardoor ze langer op je website zullen blijven.
5. Zorg voor een logische navigatie
Een website hoort overzichtelijk te zijn, met een duidelijk menu en logische links die hen snel naar de juiste informatie leiden. Bezoekers willen zonder moeite vinden wat ze zoeken.
Een ingewikkelde navigatie zorgt voor een hoger bouncepercentage, omdat bezoekers niet weten waar ze naartoe moeten.
Zorg daarom voor een simpele en intuïtieve navigatie waarbij bezoekers met zo min mogelijk klikken vinden wat ze nodig hebben. Dit verbetert niet alleen de gebruikerservaring, maar houdt bezoekers langer op je website en verhoogt ook de kans op conversies.
6. Gebruik duidelijke call-to-actions
Als je je bezoekers niet vertelt wat ze moeten doen op je website, gaan ze zelf ook geen actie ondernemen. Een call-to-action (CTA) maakt duidelijk wat de volgende stap is in het proces: contact opnemen, een offerte aanvragen, een afspraak inboeken, …
Zet opvallende CTA-knoppen op strategische plekken, zoals in de header of onderaan een pagina.
Maak je CTA’s ook zo concreet mogelijk: “klik hier” is waarschijnlijk het slechtste voorbeeld van een CTA-knop, want je hebt totaal geen idee van wat er gaat gebeuren als je “hier klikt”.
Gebruik in plaats daarvan “meer info”, “krijg een offerte”, “neem contact op” of “maak een afspraak”. Hoe concreter en laagdrempeliger, hoe groter de kans dat bezoekers klikken en betrokken blijven.
7. Beperk het gebruik van pop-ups
Sorry, maar hier krijgen wij dus echt het schijt van. 💩
Te veel pop-ups en advertenties voelen aan als een verkoper die je constant aanspoort om iets te kopen, terwijl je eigenlijk gewoon rustig wilt rondkijken. Hoe vaak heb je het al meegemaakt dat je op een website komt en binnen de eerste 10 seconden overspoeld wordt door vijf pop-ups tegelijk?
En dan zit je daar, alles één voor één weg te klikken tot je eindelijk kunt zoeken wat je wilt. Maar dan is het al te laat, je klikt weg naar de volgende website. Te veel pop-ups verstoren de gebruikerservaring enorm.
Het doel van een pop-up is om je bezoeker te herleiden naar een CTA of naar een bepaalde pagina. Met te veel pop-ups ga je ze eerder wegjagen van je website.
Probeer daarom maximum drie pop-ups te gebruiken op je website, en het liefst niet allemaal tegelijk.
Dus, wat kan je doen om je bouncepercentage te verlagen?
- Vermeld duidelijk je contactgegevens.
- Optimaliseer je website voor mobiele apparaten.
- Verbeter de laadtijd van je website.
- Zorg voor een modern webdesign dat past bij je huisstijl.
- Zorg voor een duidelijke en logische navigatie doorheen je website.
- Bepaal wat het doel is van je website en verduidelijk dit aan je bezoekers.
- Beperk het gebruik van pop-ups.