Je bedrijf op Google zetten is eenvoudig en kan al binnen 10 minuten geregeld zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat je bedrijf ook écht opvalt tussen de concurrentie? Een slecht geoptimaliseerd bedrijfsprofiel kan klanten kosten.
In deze blog leggen we stap voor stap uit hoe je een Google bedrijfsprofiel aanmaakt en 100% optimaliseert.
Wat is een Google Bedrijfsprofiel?
Een Google Bedrijfsprofiel is een gratis tool waarmee je een bedrijfsvermelding aanmaakt in de Google-zoekresultaten en op Google Maps. Zoek bijvoorbeeld ‘Cayweb’ op in Google, en je krijgt een kolom te zien met al onze bedrijfsinformatie.
Dit is vooral handig omdat je in één oogopslag alles te zien krijgt: ons kantooradres, contactgegevens, openingsuren en meer. Het maakt ons niet alleen makkelijk bereikbaar, maar vooral ook vindbaar in lokale zoekopdrachten.
Voor bedrijven met een fysieke locatie is zo’n bedrijfsvermelding een absolute must. Potentiële klanten zoeken vaak via Google Maps naar bedrijven, winkels of dienstverleners in hun directe omgeving. Het zou zonde zijn als je bedrijf daar dan niet tussen staat, terwijl je misschien op vijf minuten wandelafstand zit.
Je bedrijf op Google zetten in 8 stappen
Wil jij ook je bedrijf op Google zetten? Waarschijnlijk wel, anders was je hier nu niet. Ontdek hieronder ons 8-stappenplan en enkele optimalisatietips om je concurrentie altijd voor te blijven.
Google Mijn Bedrijf aanmaken
Allereerst ga je naar de website van Google Mijn Bedrijf. Klik op de blauwe “Nu beheren”-knop en log in met je Google account. Zonder een Google account kan je helaas geen bedrijfsprofiel aanmaken. We raden aan om een apart account aan te maken voor je bedrijf in plaats van je persoonlijk account te gebruiken.
Stap 1: Je bedrijfsnaam- en categorie
Vul je bedrijfsnaam in en selecteer de meest relevante categorie voor jouw bedrijf.
Een tip die we altijd meegeven is om ook een belangrijk zoekwoord te verwerken in je bedrijfsnaam. Een zoekwoord dat kort is, maar wel je hoofddienst omschrijft.
Wij gebruiken bijvoorbeeld ‘Cayweb – Webdesign Bureau’, wat maakt dat Google ons account voorstelt bij lokale zoekopdrachten naar webdesign bureau’s.
Wat je niet moet doen, is keyword stuffing: het onnodig en overmatig gebruik van zoekwoorden, zoals ‘Cayweb – Websites, Marketing, SEO, Logo Ontwerp bureau in Lier’.
Dit maakt je profiel niet alleen minder betrouwbaar, maar kan er ook voor zorgen dat je slechter scoort in de zoekresultaten. Google herkent dit gedrag en kan je hiervoor bestraffen.
Stap 2: Je adres en servicegebied
Je bedrijf op Google Maps zetten kan alleen als je een fysieke locatie hebt. In het volgende venster kun je aangeven of klanten je bedrijf kunnen bezoeken:
- Kies ja, als je een kantoor, winkel, restaurant of locatie hebt waar klanten je kunnen bezoeken.
- Kies nee, als je van thuis uit werkt of klanten op locatie bezoekt.
Vervolgens kan je je servicegebied aanduiden. Dit is het gebied waarin je je diensten levert. Werk je bijvoorbeeld in specifieke regio’s of over heel Europa? Door dit aan Google duidelijk te maken, verschijnt je profiel in lokale zoekopdrachten binnen die gebieden.
Stap 3: Je telefoonnummer en website
Geef een telefoonnummer op dat je direct bij de hand hebt, want je hebt dit nog nodig bij stap 4. Later kun je er nog meer toevoegen. Je kunt zowel een persoonlijk gsm-nummer gebruiken, als een vaste lijn.
Voer meteen ook de domeinnaam van je website in. Dit zorgt ervoor dat klanten gemakkelijk contact met je kunnen opnemen en meer informatie over je bedrijf kunnen vinden.
Stap 4: Je bedrijfsprofiel verifiëren
Hier moet je even goed opletten, want hier gaat het vaak mis. Je hebt drie opties om je Google Bedrijfsprofiel te verifiëren: telefonisch, via mail of met een bedrijfsvideo.
Kies altijd voor telefonisch via sms.
Via mail kan het ook, maar weet dat je dan wel een e-mailadres moet hebben op de domeinnaam die je in stap 3 hebt ingevoerd.
Wat je ook doet, klik niet op bedrijfsvideo.
De kans is zeer groot dat Google je bedrijfsvideo niet zal accepteren. Ook kan je achteraf geen andere verificatiemethode meer kiezen. Als je Google dan wil contacteren met dit probleem, krijg je nooit een antwoord terug.
Dus, verifieer je bedrijfsvermelding even via sms, want dat werkt altijd.
Stap 5: Je services toevoegen
Terwijl je je Google Bedrijfsprofiel aanmaakt, kan je ook subservices toevoegen op basis van de hoofdcategorie in stap 1. Probeer hier zo specifiek mogelijk in te zijn en zorg ervoor dat deze overeenkomen met de diensten op je website.
Maak voor elke service een aparte rubriek. Hoe specifieker je bent, hoe beter Google je bedrijf laat scoren op relevante zoekopdrachten.
Achteraf kan je nog extra diensten toevoegen met een korte beschrijving en een prijsvermelding. Je hebt maar 300 tekens, dus beschrijf kort wat je dienst inhoudt en probeer hier en daar ook interessante zoekwoorden in te verwerken.
Stap 6: Je openingsuren
Zorg dat je je openingsdagen en -tijden zo accuraat mogelijk invult. Dit voorkomt dat klanten voor een gesloten deur staan of je proberen te bereiken op momenten dat je niet beschikbaar bent.
Tijdens feestdagen kun je deze tijden tijdelijk aanpassen. Google stuurt vaak automatisch een herinneringsmail om je openingstijden op speciale dagen bij te werken. Zo blijf je altijd up-to-date en voorkom je dat klanten afhaken door onjuiste informatie.
Stap 7: Je bedrijfsomschrijving
Probeer je bedrijf zo duidelijk mogelijk te beschrijven binnen de limiet van 750 tekens. Zorg dat je bedrijfsnaam en belangrijkste diensten of zoekwoorden duidelijk naar voren komen. Noem ook enkele unique selling points: waarom zouden klanten voor jou kiezen?
Eindig met een sterke en concrete call-to-action, zoals “bel vandaag nog” of “vraag een offerte aan”. Extra informatie over de bedrijfswaarden of relevante details, kunnen waarde toevoegen. Vermijd echter links of HTML-code in deze beschrijving, omdat dit niet wordt ondersteund door Google.
Stap 8: Je logo en bedrijfsfoto’s
Voeg minimaal drie foto’s toe aan je Google Bedrijfsprofiel om een professionele en betrouwbare indruk te maken. Begin met het uploaden van je logo en een omslagafbeelding. Deze omslagafbeelding is het eerste dat klanten zien en moet representatief zijn voor je bedrijf.
Daarnaast kun je extra foto’s toevoegen van je team, je locatie of je diensten. Hoe meer authentieke foto’s, hoe meer vertrouwen je uitstraalt. Vermijd stockbeelden en zorg dat je beelden herkenbaar en uniek zijn.
Mooi! Je Google Bedrijfsprofiel staat live. Soms geeft Google aan dat het 5 werkdagen kan duren voordat je profiel zichtbaar is, maar meestal is dit al binnen een paar minuten in orde. Nu is het tijd om je bedrijfsprofiel verder te optimaliseren.
Je Google Bedrijfsprofiel optimaliseren
Nu, je bedrijf op Google zetten is één ding, maar wist je dat er ook een rankingalgoritme bestaat tussen de bedrijfsprofielen zelf? Deze is vooral gebaseerd op betrouwbaarheid. Hieronder bespreken we 6 handige optimalisatietips om je profiel zo betrouwbaar mogelijk te maken.
1. Zet in op Google reviews
Google Reviews zijn super belangrijk voor je ranking. We kunnen dit echt niet genoeg benadrukken.
Cayweb is zeker niet het grootste webdesign bureau. Maar omdat wij enorm inzetten op onze Google reviews, krijgen we vaak een hogere score dan concurrenten met tientallen werknemers.
Hoe maak je optimaal gebruik van Google reviews?
Vraag klanten actief om uitgebreide reviews te schrijven, liefst met relevante zoekwoorden die je diensten of producten beschrijven. Reageer op elke review, ook op negatieve, en gebruik ook hier telkens zoekwoorden. Hoe meer reviews je verzamelt, hoe betrouwbaarder Google je bedrijf zal zien.
Maar dat is niet alles: Google herkent de kracht van deze reviews en laat dit zelfs doorwegen in de zoekresultaten. Als je je reviews ook vermeldt op je website, kan Google je een sterrenbeoordeling geven. Tussen alle zoekresultaten valt je bedrijf uiteraard meteen op.
2. Producten toevoegen
Het toevoegen van je producten en services zijn twee afzonderlijke onderdelen binnen je Google Bedrijfsprofiel, maar beide hebben een grote impact. Je services geven Google meer inzicht in je bedrijf en wat je aanbiedt.
Producten daarentegen bieden de kans om backlinks te genereren, een essentieel onderdeel van SEO.
Wat zijn backlinks?
Een backlink is een link van een andere website naar jouw site. Hoe meer kwalitatieve backlinks je hebt, hoe betrouwbaarder Google je website inschat. De betrouwbaarheid van je website wordt uitgedrukt in ‘domeinautoriteit’. Hoe hoger deze score is, hoe beter. Je kan je domeinautoriteit controleren via Ahrefs.
Bij het toevoegen van je producten kan je dus een backlink toevoegen naar een specifieke pagina op je website. Hierdoor versterk je domeinautoriteit aanzienlijk.
3. Contact- en bedrijfsgegevens
Een van de belangrijkste optimalisatietips is het publiceren van je bedrijfsgegevens op je Google Bedrijfsprofiel. Zorg ervoor dat deze volledig, duidelijk en correct zijn. Maar let op: de gegevens moeten exact overeenkomen met wat je op je website en andere bedrijfsgidsen hebt staan.
Waarom is consistentie belangrijk? Google gebruikt deze gegevens om de betrouwbaarheid van je bedrijf te bepalen. Als er afwijkingen zijn – zoals een ander telefoonnummer of een variatie in je adres – kan dit je ranking negatief beïnvloeden.
Voorbeeld: Als je “Straatnaam 10 bus 3, Lier” vermeldt op je website, gebruik dan precies diezelfde schrijfwijze op je Google Bedrijfsprofiel en andere platforms. Zelfs kleine verschillen, zoals “b3” in plaats van “bus 3,” kunnen verwarring veroorzaken.
4. Bedrijfsupdates- en nieuws
Met een Google Bedrijfsprofiel kan je ook makkelijk nieuws en updates delen. Als je bijvoorbeeld een nieuw kantoor gaat openen voor je zaak of een nieuwe service gaat aanbieden, kan je hier een post over plaatsen.
Waar velen echter niet aan denken, is dat je met deze bedrijfsupdates ook backlinks kunt genereren naar je website. Wederom een makkelijke manier om je domeinautoriteit te verbeteren.
5. Een backlink naar je afsprakenpagina
Last but not least, alweer een backlink-tip. Een handige functie van je Google Bedrijfsprofiel is dat je een externe tool kunt koppelen om afspraken te genereren via Calendly of Google Agenda.
Maar er is een nóg slimmere optie: maak een speciale afspraakpagina op je eigen website en gebruik deze link op je profiel. Hup, nog een backlink, gratis en voor niets.
Hulp nodig?
Kom je er niet helemaal uit met het instellen van je Google Bedrijfsprofiel of wil je jouw online zichtbaarheid verbeteren? Contacteer ons gerust voor een vrijblijvend adviesgesprek. We helpen je graag verder om je bedrijf beter vindbaar te maken en te laten opvallen tussen de concurrentie!