Waarom is mijn website niet vindbaar op Google?

Wel, dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals indexeringsfouten, een zwakke SEO-strategie of te weinig relevante content. In dit artikel lees je hoe zoekmachines werken en wat de mogelijke redenen zijn waarom je website niet vindbaar is in de zoekresultaten.
website niet vindbaar op google
Navigeer naar:

Sommige pagina’s op je website wil je liever niet in de zoekresultaten laten verschijnen, zoals een CMS-loginpagina. Dit kun je aangeven door een “noindex”-tag toe te voegen. Deze tag vertelt zoekmachines om een specifieke pagina bewust niet te indexeren.

Het probleem ontstaat wanneer de “noindex”-instelling per ongeluk op belangrijke pagina’s staat. In dat geval worden die pagina’s niet opgenomen in de zoekresultaten, waardoor je website niet vindbaar wordt.

Een andere manier waarop zoekmachines worden geblokkeerd, is via de robots.txt-configuratie. Dit bestand vertelt zoekmachines welke delen van je website ze wel of niet mogen crawlen.

Hoewel het handig is om bepaalde delen uit te sluiten, kan een verkeerde configuratie ervoor zorgen dat belangrijke pagina’s ook worden buitengesloten.

Je kunt controleren of een pagina geblokkeerd wordt door in je browser naar https://www.domeinnaam.be/robots.txt te gaan.

Voor kleine of nieuwe websites is dit extra belangrijk: het is veel makkelijker om te scoren op longtail zoekwoorden dan op populaire zoekwoorden met een hoog zoekvolume.

zoekwoordonderzoek 1

Interne links zijn belangrijk voor een goede websitestructuur. Ze helpen niet alleen je bezoekers om makkelijk doorheen je website te navigeren, maar ze spelen ook een rol voor zoekmachines. Spiders en bots gebruiken deze links om je website efficiënter te crawlen en te begrijpen welke pagina’s met elkaar gelinkt zijn.

Hoe meer logische interne links, hoe beter Google je website kan doorzoeken. Een duidelijke structuur zorgt ervoor dat alle relevante pagina’s goed worden geïndexeerd.

Google wil zijn gebruikers altijd de meest actuele en relevante informatie bieden. Een artikel uit 2012 dat nooit geüpdatet is, hoort daar niet bij. Ook kijkt Google naar de hoeveelheid content op je pagina’s. Pagina’s met weinig tekst – oftewel thin content – worden vaak als minder waardevol gezien.

Een goede richtlijn is om pagina’s van minimaal 600 woorden te schrijven. Zorg ervoor dat je teksten informatief zijn, antwoord geven op veelgestelde vragen en regelmatig worden bijgewerkt om up-to-date te blijven. Dit laat zien dat je website actief en relevant is, wat een positieve invloed heeft op je ranking.

Deel dit artikel met je netwerk:

Lees verder:
WordPress
Is WordPress gratis of betalend?
Webontwikkeling
Het bouncepercentage: wat is het en hoe kan je het verlagen?
E-commerce
Je eigen webshop starten in bijberoep: dit moet je weten
E-commerce
7 redenen waarom je best geen Shopify webshop bouwt in 2025