Je eigen webshop starten in bijberoep: dit moet je weten

Je wil je eigen webshop starten in bijberoep, maar je weet niet goed waar je moet beginnen en wat je allemaal te wachten staat? Blijf dan zeker verder lezen. Als digital agency gespecialiseerd in webshops bespreken we hieronder een aantal praktische tips voor je aan de slag gaat met je webwinkel. We bespreken de wettelijke kant, je ondernemingsplan, het bouwen van de webshop zelf, marketing en de juridische wetgeving.
webshop starten in bijberoep
Geschreven door:
Burak Caylar
Digitaal expert
Inhoudstafel

Bereken vrijblijvend jouw website prijs.

Lees verder:
google bedrijfsprofiel
SEO
Google Bedrijfsprofiel aanmaken & optimaliseren (2025 gids)
fouten op zakelijke websites
Webontwikkeling
De 7 meest gemaakte fouten op een zakelijke website
domeinnaam kiezen
Webontwikkeling
Een goede domeinnaam kiezen: 5 handige tips
Deel dit artikel met je netwerk:
LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Telegram
Inhoudstafel
webshop starten in bijberoep

De wetgeving in België om een webshop te starten in bijberoep

Iedereen kan een webshop in bijberoep starten. Er zijn echter een aantal wettelijke vereisten waaraan je moet voldoen vooraleer je het statuut van zelfstandige in bijberoep kan aanvragen. Deze zijn:

1. Je moet al een job hebben

Als ambtenaar, arbeider of bediende werk je minstens de helft van een volledige werkweek.

Als je in het onderwijs werkt met een vaste benoeming, dien je minstens 6/10 van een volledig uurrooster te werken. Als contractueel dien je minstens deeltijds te werken (5/10 van een volledig uurrooster).

Voor meer informatie hierover kan je terecht op vlaanderen.be/zelfstandige-in-bijberoep.

2. Je dient BTW-aangiften in

Als zelfstandige in bijberoep ben je wettelijk verplicht om elk kwartaal een btw-aangifte te doen. Daarnaast dien je ook een geldig btw-nummer te hebben.

Goed om te weten: indien je onder een omzet zit van 25.000 euro per jaar, kun je een btw-vrijstelling aanvragen. Dit wil zeggen dat je geen btw-aangifte moet indienen. Ook moet je geen btw aanrekenen op uitgaande facturen. Je kan echter geen btw recupereren op je zakelijke kosten.

Voor meer informatie hierover kan je terecht bij FOD Financiën.

3. Je betaalt belastingen op je winst

Belangrijk om te weten is dat je webshopinkomsten worden opgeteld bij je andere inkomsten, waardoor je in een hogere belastingschijf kan terechtkomen. Net als elke zelfstandige, ben je verplicht om elke drie maanden voorafbetalingen te doen op basis van het inkomen uit je bijberoep. Zo vermijd je belastingvermeerderingen.

Voor meer informatie hierover kan je wederom terecht bij FOD Financiën.

4. Inschrijving KBO & aansluiting verzekeringsfonds

Een belangrijke stap in het opstarten van je onderneming is om je in te schrijven bij het Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Tijdens dit proces krijg je als bedrijf een uniek ondernemingsnummer voor al je inkomende en uitgaande facturen en transacties.

Verder is het ook noodzakelijk om je aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Het fonds brengt je sociale zekerheidsbijdragen in orde en zorgt ervoor dat je in aanmerking komt voor sociale voordelen. In België zijn er heel wat sociaal verzekeringsfondsen beschikbaar: LiantisXeriusAcertaSecurex en meer.

Een ondernemingsplan

Mooi. Je hebt je bedrijf officieel opgestart en ingeschreven in het KBO. Nu, stap nog niet meteen naar een digital agency. Waarom?

Het is belangrijk om eerst een duidelijk ondernemingsplan op te stellen. Door een plan van aanpak te hebben, maak je geen blindelingse beslissingen.

In de eerste fase zijn er 3 vragen waar je een concreet antwoord op moet kunnen formuleren:

  • Wat verkoop je?
  • Aan wie verkoop je het?
  • Waarom zouden bezoekers bij jou kopen en niet bij je concurrent?

Denk na over je aanbod, je doelgroep en hoe je je kan onderscheiden van de concurrentie. Het internet loopt vol met webshops die misschien wel exact hetzelfde als jou verkopen. Wat maakt jou uniek? Zorg ervoor dat je een realistisch plan van aanpak hebt om je webshop tot leven te brengen.

Waar moet je nog op letten bij het bouwen van een webshop in bijberoep?

Verdere vragen waar je aan kan denken zijn:

  • Wie zijn je leveranciers?
  • Welke ondernemingsvorm kies je?
  • Zijn er genoeg potentiële klanten voor je product?
  • Wie zijn je concurrenten?
  • Hoe wil je je marketing aanpakken?
  • Wat zijn je logistieke mogelijkheden? (bijvoorbeeld je opslagruimte om al je voorraad te stockeren)
  • Welke verzenddienst kies je en hoeveel verzending betaal je per regio?
  • Welke betalingsmogelijkheden wil je integreren op je site?

Eens je hier een antwoord op hebt kunnen formuleren, kan je de handen uit de mouwen steken.

Je webshop zelf bouwen of uitbesteden aan een digital agency?

Nu je een duidelijk plan hebt om je webshop een succes te maken, moet ie er uiteraard ook staan. Je kan er voor kiezen om zelf je webshop te bouwen of om dit te laten doen door een professionele webshopbouwer. Hieronder bespreken we de voor- en nadelen van beide opties.

Je eigen webshop bouwen

De voordelen van zelf een webshop bouwen zijn: ⁣⁣

  • Je webshop zelf bouwen kan je heel wat geld besparen.
  • Alles ligt in je eigen handen: van de opbouw tot de lancering. Je moet geen rekening houden met externe partijen.
  • Het is nooit te laat om een nieuwe skill aan te leren!
  • Je kan zelf kiezen welk platform je wil gebruiken.

De nadelen van zelf een webshop bouwen zijn: ⁣⁣

  • Je staat er alleen voor: er is niemand waar je op kan terugvallen als er eventueel iets misloopt.
  • Onderschat niet hoeveel tijd het kost om een webshop te bouwen.
  • Er is een duidelijk verschil te zien tussen een professionele webshop en een die is opgebouwd door een amateur.
  • Weet dat een webshop nooit volledig af zal zijn en dat je hier constant mee bezig moet zijn om het up to date te houden.

Webshop laten maken door een digital agency

De voordelen van uitbesteden aan een digital agency: ⁣⁣

  • Een webbureau bouwt je webshop future-proof. Het is een eenmalige investering die jaren blijft geven.
  • Je webshop is technisch en visueel gezien tip-top in orde.
  • Je hebt meer tijd om je te focussen op je kernactiviteit.
  • Bij vragen of opmerkingen heb je altijd een professional als contactpersoon.
  • Je hebt je webshop nog steeds in eigen beheer.

De nadelen van uitbesteden aan een webbureau: ⁣⁣

  • Een webshop is geen kleine investering en kan misschien enkele duizenden euro’s kosten.

Marketingstrategieën: je webshop promoten

Het succes van je webshop hangt grotendeels af van je marketingplan. Je kan de beste webshop ooit hebben, maar zolang je doelgroep hier niets van weet, zal je geen sales genereren.

Je marketingplan maak je door in te zetten op verschillende strategieën. Het plan moet een combinatie zijn van SEO om je online zichtbaarheid te verbeteren, sociale media, Google Ads, content marketing, … Er zijn heel wat manieren om je bedrijf te promoten. Je kan altijd een samenwerking aangaan met een online marketeer of een agency.

E-mailmarketing is bijvoorbeeld de beste manier om een goede relatie op te bouwen met je klanten en leads door hen te informeren over aanbiedingen en nieuwe producten.

Zorg ervoor dat je huisstijl wordt doorgetrokken doorheen je marketingplan: van het visuele aspect tot de communicatie. Het hoort een coherent totaalplaatje te zijn.

Juridische aspecten van je webshop

Een webshop starten komt ook met een aantal juridische aspecten waar je rekening mee moet houden. Elke webshop dient zich na te leven volgens de officiële e-commerce wetgeving:

  • Informatieplicht – Je bent verplicht om je bedrijfsgegevens weer te geven en je bezoekers te informeren omtrent bestellingen, betalingen, verzending en retour.
  • Privacybeleid – Als online retailer verwerk je heel wat persoonsgegevens van je bezoekers en klanten. Ze laten hun naam achter, hun adres, betaalgegevens en meer. Het is belangrijk om je klanten te informeren over hoe je deze gegevens gebruikt. Met een duidelijk privacybeleid voldoe je aan de GDPR-wetgeving.
  • Algemene voorwaarden – Je algemene voorwaarden regelen alle voorwaarden die jij hanteert bij een verkoop. Ze horen altijd beschikbaar te zijn voor al je bezoekers en klanten.
  • Prijs & bijkomende kosten – De prijs van een product of dienst moet altijd duidelijk vermeld staan op je webshop. Ook bijkomende kosten zoals verzending horen vermeld te worden.
  • Herroepingsrecht – Vanaf het product is afgeleverd bij je klant, heeft hij/zij 14 dagen de tijd om van de koop af te zien.
  • Wettelijke garantie – Je klant heeft recht op een goed en werkend product. Is dit niet het geval? Dan hebben ze recht op teruggave van het aankoopbedrag of een nieuw product.

Webshop laten maken?

Iedereen kan een webshop in bijberoep starten. Echter zijn er duidelijk ook heel wat zaken waar je rekening mee moet houden. Het is zeker geen eenvoudige opgave, maar met de juiste motivatie, informatie en passie heb je de juiste bouwstenen om een online succesverhaal te schrijven. Zit jij nog met vragen of wil je je project bespreken? Contacteer ons gerust. We helpen je graag verder.

Lees hieronder nog meer e-commerceblogs: